Dan niet, Potvis. - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Nine Bakker - WaarBenJij.nu Dan niet, Potvis. - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Nine Bakker - WaarBenJij.nu

Dan niet, Potvis.

Door: Nine Bakker

Blijf op de hoogte en volg Nine

04 April 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura


Haa

Vanaf Queenstown was het een heel gedoe om naar Christchurch te komen! Kiwi Experience was echt letterlijk té vol.. Overbooked, dus ik werd er 2 keer uitgeloot. Om me een beetje aan mijn schema te kunnen houden moest ik wel een andere bus boeken, anders zou ik er maar een nachtje kunnen blijven. Helaas 50 dollar voor moeten betalen, maar dat moest dan maar!

Na 7,5 uur in een overvol rotbusje te hebben gezeten met huilende kinderen en 2 volle zakjes (..) kwam ik 's avonds laat aan in Christchurch. Had een 5 persoonskamer met eigen keuken en badkamer dus dat was wel fijn! Volgende dag lekker uitgeslapen en daarna de stad ingegaan. Had al wel gehoord dat het er niet zo heel gezellig meer was.. Kwam erachter dat het inderdaad heel weinig leuks meer was! De binnenstad ligt in de 'redzone'. Een gebied dat afgezet is door hekken zodat je er niet kunt komen omdat er instortgevaar is. Wel rijden er 'redzone bussen' door dit stuk met toeristen. Letterlijk ramptoeristen dus! Zo verdienen ze een beetje extra geld voor heropbouw. De hele binnenstad ziet eruit als één grote bouwput. Ik was er met pasen, dus precies op de dag dat er niemand aan het werk was.. Heel stil, niemand op straat, geen sfeer! Wat mensen zeggen over de spookstad is dus waar.. Werd er echt gewoon een beetje naar van!

Henrik kwam de dag erna nadat hij zijn ouders had uitgezwaaid op het vliegveld. Die gingen weer terug naar Duitsland. Samen Thailand een beetje geplanned zodat er een beetje een idee is van wat we willen gaan doen.

Toen op naar Kaikoura met de Kiwibus! Dit keer had ik ver van tevoren geboekt zodat ik zeker was van een plekje. Van Christchurch was het maar 2,5 uur rijden! Toen we langs de kust reden zagen we een hele grote groep dolfijnen rondspringen. Super gaaf! Aangekomen in Kaikoura had ik de 'whalewatching' geboekt voor de middag. Helaas gecancelled omdat die dag geen walvissen in de buurt waren gezien. Dag erna dus maar weer proberen!

Nou die dag begon echt fantastisch! Liep naar buiten om half 8, richting de zee, en het was zooooooooooooooo mooi! Ben zo gek op de zee en op mooie luchten, en dit was echt het toppunt hoor! Echt super!! Zal er ff een foto bij doen,, al krijg je op foto's altijd helaas maar een klein beetje mee van de werkelijkheid.. Super was het!

Maar de walvisvaarster was weer snel aan wal hoor.. Na een enorme deceptie..
98% van de uitgaande boten ziet minimaal 2 walvissen,, nou en ik hoorde dit keer bij de 2% ongelukkigen! Niets gezien! Helaas..
Het waaide heel hard, golven waren hoog, bijna iedereen (serieus bijna iedereen, en dan heb ik het over 30 mensen op de boot) zat met zakjes op hun schoot..
En ik mocht natuurlijk daar niet aan ontbreken.. Waardeloos.. =( Weer zooooo ziek.. Hahah

3 uur gezocht naar die reuzen, met sonars en weet ik veel wat allemaal voor apparatuur, maar helaas niets in de buurt. Heb onderweg wel heel veel gave dingen geleerd, want ze hielden een soort van presentatie tijdens het zoeken.. Mannetje die van alles vertelden met super mooie beelden erbij.. Ondertussen al die kotsgeluiden eromheen maakte het heel erg hilarisch! Maar dat is denk ik niet echt voor te stellen als je er niet bij was.. Het was echt een geinige sfeer op de boot omdat iedereen zo beroerd was, niemand kon daar wat aan doen dus meerdere die met slappe lach aan het spugen waren.. De vertel meneer had het nog niet vaak zo'n goeie sfeer tussen beroerde mensen gehad zei die! Dus wat dat betreft had ik een goeie boot te pakken.

Wat ik dus geleerd heb, dat een klein stukje vanaf de kust van Kaikoura een enorme canyon is onder water.. Net zoiets dus als grand canyon maar dan groter en dieper.. Op één punt zakt de grond van heel ondiep naar 1500 meter diep.. Dat is de plek waar je dus walvissen kunt vinden omdat die ervan houden om zo diep te duiken (daar eten ze van die enorme inktvissen enzo). Die beesten hebben longen die helemaal plat drukken (ribben kunnen ook helemaal plat tegen elkaar) door de druk, en hebben van allerlei olie en bende in hun hoofd/lichaam zodat ze tegen de druk kunnen van het water. Bizar!!!!

Maargoed, we waren dus opzoek naar potvissen, omdat die daar het meeste voorkomen. Weetje wat potvissen eten?! Ik dacht alle walvissen plankton.. Verkeerd gedacht, ze eten haaien (mako's, blauwe haaien (die heb ik beide gezien in Gisborne!) en zelfs witte haaien!), kleine dolfijnen, inktvissen en al dat soort enorme wezens.. Ze hebben wel eens een 4,5 meter blauwe haai in een maag gevonden van een potvis, helemaal intact, niet op gekauwd dus! De manier waarop ze ze dood maken is ook echt bijzonder, ze kunnen zulke sterke sonarsignalen (ofzoiets) uitstralen naar een prooi, dat deze van binnen gewoon ontploffen.. Een soort van klikjes. Zo vinden ze ook hun weg in de oceaan, en deze klikjes kunnen ze dus zo hard maken dat hele orgaanstelsels van bijvoorbeeld haaien zo poeff kapot gemaakt worden.
Onderzoekers moeten dus ook heel voorzichtig met ze doen, want zodra je ze boos maakt ben je het haasje. Meerdere duikers zijn al bewusteloos geraakt van de klikjes.. Hahah bizar! En ik maar denken dat alle walvissen kleine dingetjes opeten..

Toen kwam er nog een hele presentatie over orka's, de heersers van de oceaan zoals ze ze hier noemen omdat ze bovenaan de voedselketen staan in het water. Heel veel filmpjes over hun jachttechnieken lieten ze zien. Super gaaf! Hadden ook verschillende filmpjes van orka's die potvissen aanvallen. Ook filmpjes waarbij ze het verliezen van de potvis hoor, en dan afdruipen! Echt nice.. En ondertussen alweer 3 zakjes vol.. hahah

Nou na 100 keer in 3 uur luisteren of er walvissen in de buurt waren toch maar opgegeven, en terug richting de kust.. Bijna in de haven aangekomen kwamen we een grote groep dusky dolfijnen tegen! Hele kleintjes, rondspringend.. Het waren er wel 300 zei de kapitein! We zaten er midden in, overal om ons heen, springend, geluidjes makend, dus dat maakte het wel weer goed! Vooral de kids aan boort waren helemaal blij (en ziek). Het mooiste was.. Ik stond naast een jongetje, denk ongeveer 8 of 9, die werd heeeeeeelemaal wild toen hij ze zag! Ze sprongen vlakbij ons uit het water en hij was helemaal van: woooooo!!! En riep z'n moeder, en tijdens het roepen kotste die maar een beetje van zich af hahahah hij zat er helemaal onder! Maar t kon hem echt niks boeien, tijd van z'n leven had hij bij die dolfijntjes.. Ziek of niet ziek! Echt zo grappig om te zien.

Dag erna nog een keer geprobeerd bij de helicopters of ik mee kon om walvissen te zien, maar ook deze dag waren ze er weer niet! Heel ongewoon.. maar je doet er niets aan.. Dolfijnen en zeeleeuwen heb ik hier volop gezien, en dat was hartstikke gaaf!

Zag wat foldertjes liggen voor paardrijden hier in Kaikoura en kon het niet weerstaan dus heb vandaag nog een lekker buitenritje gemaakt! Ze hebben allemaal 'te trage' renpaarden. Iets hoger dus dan ik van Shalom gewend ben! Hahah! Was erg leuk!

Nu met spierpijn in een café met Joelle en Tim, want die zijn net aangekomen in Kaikoura! Joelle gaat misschien mee met de kiwi-experience richting Wellington, en ziet Tim dan weer in Auckland met het afscheid op 18 april.

Morgen dus nog een paar uurtjes op de ferry, en dan is de eerstvolgende keer op de boot in Thailand.. Bah ben er wel een beetje klaar mee hoor! Ziek zijn op de boot of in de bus! Hahahah

1 Nachtje in Wellington is het plan, dan naar Taupo, vanaf Taupo de bus naar Kathy (nicht van mama) en dan daar een paar daagjes verblijven! Daar heb ik echt zin in! Hebben al een paar keer contact gehad en volgens mij wordt dat hartstikke gezellig.

10 april ga ik terug naar Taupo, en vanaf daar richting Auckland voor m'n verjaardag en de vlucht naar Bangkok. Als ik het zo opschrijf klinkt het wel heer erg kort allemaal!

Maar wordt leuk, nog ff alles uit NZ halen wat erin zit! En dan op naar nog meer zon in Thailand!

Tot snel! Xx

  • 04 April 2013 - 11:29

    Paul:

    Hey kotsie!

    Zonde van de potvissen, maar hoe vet van de dolfijnen? Dolfinarium in real life! Echt nice! Geniet er van en hopelijk ben je niet ziek als je naar Thailand gaat!

    Liefde <3

  • 04 April 2013 - 12:42

    Alyssa:

    Hahaha heerlijk verhaal, zie dat jongetje al helemaal voor me xD Inderdaad erg jammer dat je de potvissen niet gezien hebt, maar middenin die dolfijnen lijkt me ook super vet^^

    Zie je snel weer liefste!! <33

  • 04 April 2013 - 13:53

    Michel Gielen:

    Ik heb afgelopen nacht geprobeerd wat in te halen met het lezen van je verslagen, en ik moet zeggen, dit zet NZ alleen maar hoger op mijn lijstje haha! Jammer dat je geen potvissen hebt gezien!

  • 06 April 2013 - 17:58

    Carl&Caroline:

    Hola Nine,

    Geweldig zo'n omgekeerde klisma. Wat een zelfreinigend vermogen heb je toch.Ha ha.
    Hopelijk is het vanaf nu gedaan met zakjes vullen.
    Wel een prachtig verhaal weer, zeker met dat jongetje van 8 of 9, dat spreekt boekdelen.
    Jammer dat je die hele, hele grote vissen niet heb gezien.
    Je heb er in ieder geval wel een leuk verhaal aan over gehouden, en wij ook.
    Veel plezier met je voortzetting van je reis.
    Dikke kus van ons.


  • 07 April 2013 - 17:22

    Rozemarijn:

    Hoeveel kilo ben je al kwijt ;)?!
    Zo grappig maar wel beroerd iedere keer dan..!
    Gelukkig kan je d'r ook van genieten hahaha die geluiden, bah!

    In Nederland zijn we ook steeds meer toe aan zon, beetje bij beetje komt ze meer achter de wolkjes vandaan maar kan je niet nog wat meer hierheen blazen?

    Lots of kisses X

  • 14 April 2013 - 21:21

    Joyce Tekke:

    Nine, gefeliciteerd met je verjaardag. 21 jaar. Ja dan ben je een echte dame.
    Lisa en ik zijn momenteel 4 dagen in Barcelona. Prachtig weer. Geniet ze verder! Maak er een klein feestje van vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nine

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 981
Totaal aantal bezoekers 23152

Voorgaande reizen:

04 December 2012 - 01 Juni 2013

Mijn reis in Nieuw Zeeland!

18 April 2013 - 14 Mei 2013

Thailand

Landen bezocht: