Hello Thailand - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Nine Bakker - WaarBenJij.nu Hello Thailand - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Nine Bakker - WaarBenJij.nu

Hello Thailand

Door: Nine Bakker

Blijf op de hoogte en volg Nine

02 Mei 2013 | Thailand, Ko Samui

We zijn in Thailand!

Het vliegtuig van Auckland naar Sydney voelde ik me echt niet goed, dat betekende namelijk dat we echt weg waren gegaan uit Nieuw Zeeland. Maar eenmaal op Sydney aangekomen begon de hilariteit, want we hadden vertraging opgelopen. Eenmaal uit het vliegtuig hadden we nog 10 minuten om door de douane heen te komen, en naar de goeie gate te gaan voor ons vliegtuig naar Bangkok. De douane kostte ons 9 minuten, en vanaf daar was het dus zo snel mogelijk de gate vinden! Zweethandjes hadden we wel! Maar gelukkig waren we nog net op tijd. 2 minuten later zaten we weer in het volgende vliegtuig, dus eigenlijk kun je het ook zien als de perfecte aansluiting! Hahah

De vlucht naar Bangkok ging super. We hadden ik weet niet hoeveel maaltijden en snackjes, en hele leuke films en series op ons schermpje dus we vermaakten ons wel. 10 uur later kwamen we aan. Eerste indruk: Wow wat warm. We kregen echt een klap in ons gezicht van de hitte (rond de 35 graden). Nog even een keer door de douane, en toen geld pinnen en opzoek naar een taxi. Ontzettend afgezet natuurlijk.. Maargoed, dat gebeurd je de eerste dagen toch een beetje. Moesten even onze draai vinden in het afdingen, en beseffen wanneer iemand echt teveel voor iets vraagt.

Happen ze gelijk op de eerste prijs die jij aanbiedt, dan zat je nog te hoog.. Een spelletje noemen ze het,, nou de eerste 2 dagen vond ik er geen bal aan! Maar nu heb ik al meerdere shirtjes voor 1,50 weten te scoren dus dat maakt het natuurlijk wel wat leuker!

Tuktuks zijn ook lache, die sjezen overal tussendoor, zijn goed betaalbaar en nog leuk om in te zitten ook (mits ze je niet een paar keer afzetten op van die ‘reisbureautjes’ die zogenaamd dingen goedkoop voor je kunnen regelen). Ook hebben we de bus ontdekt, die is qua prijs nog veel leuker als een tuktuk! Kost namelijk omgerekend in euro’s ongeveer 10 cent, en dan ben je aan de andere kant van de stad. Onderweg hang je dan een beetje bij het raam en onder de ventilator en dan is het best te doen! Dus probeerden we de bus zo veel mogelijk te pakken in Bangkok. Je moet wel een beetje opletten want de buschauffeur geeft je ongeveer 2 seconden met in/uitstappen,, oftewel, ook al ben jij er nog niet klaar voor, hij rijdt gewoon vol gas weg!

De eerste nacht in Bangkok hadden we een luxe hotelkamer gereserveerd, Joëlle en ik hadden allebei een kingsize tweepersoonsbed, en we hadden een aparte woonkamer en badkamer met bad! Waren we eventjes aan toe! Heerlijk even niet op een kamer waar nog meer backpackers slapen! ’s Avonds gingen we eventjes kijken in de stad, maar waren we al snel weer terug. Hadden last van een enorme cultuurshock, en waren zoooo moe! Konden het even niet aan hahahah

Volgende ochtend kwam Eva aan met het vliegtuig, en kwam ze ook naar het Miramar hotel. Super leuk om elkaar weer te zien na een paar maanden, en ook zij was helemaal blij met de hotelkamer natuurlijk! We liepen met z’n 3e de stad in en kwamen midden in Chinatown uit. Hadden eigenlijk geen idee waar we naartoe gingen. Onderweg kwamen we een tempel tegen waar we even gingen kijken. Schoenen uit en naar binnen. Binnen stond een monnik, en die gaf ons wierook stokjes die we aan mochten steken en liet ons de tempel zien. Was echt heel leuk want het was helemaal niet toeristisch vergeleken de tempels die we de andere dagen tot nu toe hebben gezien!
Na de tempel liepen we nog een stukje door door Chinatown (door allerlei steegjes met kleine kraampjes, en garages vol auto/tuktuk onderdelen en niet te vergeten enorme rondrennende ratten) en kwamen we na een tijdje uit bij een bedrijf genaamd ‘Co van Kessel’. Deze Hollander heeft een ‘fietsbedrijf’ opgezet. Dan kun je een fietstour maken met een gids. Supergaaf! Dat wilden we wel doen! Dus kozen we een 5 uur durende tour uit, waarbij we door alle kleine steegjes gingen met de fiets en ook stukken met de ‘longtailboot’. Onderweg kregen we een paar keer ijskoude flesjes water en aan het eind van de middag kregen we ook nog een maaltijd. Heel erg leuk want we kwamen op plekken die we zelf nooit hadden gevonden.
Op de tour ontmoetten we een ander Nederlands meisje en een Nederlandse man. Na de tour besloten we een paar cocktailtjes met z’n 5e te gaan drinken bovenop een wolkenkrabber! Echt heel gaaf want we waren er precies met de zonsondergang! Ook bovenop het gebouw was het nog steeds heeeeeeeeel erg warm.

De 2e dag zijn we naar een hele grote markt geweest. We hoorden dat deze markt bekend staat als een van de grootste van de wereld. Je kan er ook plattegronden halen dus dat geeft wel aan dat het wel erg groot is! Lekker geshopt natuurlijk, en we waren er nog niet klaar mee dus zijn we daar de 3e dag ook nog naartoe geweest. Ook zijn we naar Grand Palace geweest en de enorme liggende Boeddha. Echt heel erg mooi om te zien allemaal! Maar je moet een lange broek aan en iets over je schouders, nog warmer dus! ’s Avond nog naar Khaosan Road geweest. Lekker uit eten geweest en nog wat leuke kleren gekocht!
Verder deden we het even rustig aan in Bangkok.. Wisselden op een gegeven moment van kamer, want Henrik kwam ook aan in Bangkok. Ik nam hem nog even mee naar Khaosan Road en de volgende morgen gingen we met een binnenlandse vlucht naar Surat Thani. (Henrik blijft aan het eind van de reis in Thailand nog wat langer in Bangkok, hij blijft namelijk wat langer als ons.)Vanaf daar gingen we 25 april ’s morgens naar Koh Phangan voor de fullmoonparty! Daar hebben we, als extra birthdayparty, er wel een feestje van gemaakt!

Alle verhalen die je hoort over de Fullmoonparty kloppen gewoon. Wat een bizar feest was dat. Dat we naar een flink feestje gingen wisten we, maar van zo’n knettergekke beestenbende had ik nooit kunnen dromen. Onder de verf, drinkend uit buckets, starend naar de knappe mannen die vuurtrucjes deden en feestend in de zee (dat was een beetje een stom idee, m’n all stars stinken nog steeds de pan uit naar stinkvoeten/zeewater mix) het was errrrrrug leuk.

Na 3 dagen op het strand onder de palmbomen van Koh Phangan/de bungalow van Triangle lodge (waarvan ik helaas 2 dagen moest bijkomen van het feestje) pakten we de boot naar Koh Samui. Daar ontmoetten we de ouders van Joëlle die voor ons een ultraluxe hotelkamer hadden geboekt waar we 5 nachtjes mochten verblijven. Echt super mooi, en het was erg speciaal dat we hun daar een paar dagen hebben gezien. Lekker aan het strand gehangen, uitgerust, en op zoek geweest naar een Nederlandse kroeg voor Koninginnedag (helaas niet gevonden). Henrik en Eva zaten een stukje verderop in een hotel dus die zagen we af en toe tussendoor. Ook zijn we nog naar een vuurshow geweest.

Morgenochtend nemen we om half 9 weer afscheid van ze, en gaan we naar Krabi. Eerst pakken we de taxi naar de pier, vanaf daar gaan we 2 uurtjes met de boot, en de rest over land doen we met de bus. 7 uur later komen we aan in Krabi. Joelle en ik hebben net de tickets voor het vervoer geregeld, en henrik regelt nu de accommodatie in het centrum van Krabi.

Nog even lekker een paar dagen flink genieten, al moet ik wel erg wennen omdat het hier gewoon niet te vergelijken is met onze cultuur en het weer! Zo heet! Vooral na het zien van Joelle dr ouders heb ik ook wel heel erg veel zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Ondertussen heeft Henrik een stukje met zijn ouders gereisd in Nieuw Zeeland, heeft Eva ze thuis 6 weken gezien, en ziet Joelle ze nu hier. Eigenlijk vind ik dat het nu wel mijn beurt is hoor! Potver.

Zou er morgen een vliegtuig voor me klaarstaan, dan zou ik erin stappen en lekker naar huis gaan. Ben lang genoeg van huis geweest, en ik voel me hier niet zo thuis als dat ik in Nieuw Zeeland deed. De sfeer hier is ook totaal anders. Het backpackerscultuurtje bestaat hier niet zoals ik die in Nieuw Zeeland ken, en wat natuur en bijzondere dingen betreft (zoals watervallen die ze hier dan beschrijven als ‘enorm’) ben ik ook gewoon zo ontzettend verwend door Nieuw Zeeland, dat hier eigenlijk heel veel een beetje tegenvalt.

De stranden daarentegen heb ik nog nooit zo mooi gezien, dus lekker aan het strand hangen gaat wel lukken. Ach eventjes een dipje moet kunnen. We gaan er met z’n 4e de komende 12 dagen er iets geweldigs van maken!

Liefs!
Xxxxx

• 02 Mei 2013 - 14:17

Janke:

wij tellen ook af hoor.....

• 02 Mei 2013 - 21:28

Joyce:

Nou en ze telt heel hard op hoor!!!!!!
    Nog ff blijven genieten hoor!

• 03 Mei 2013 - 08:16

Opa En Oma Bakker:

Hou het nog even vast, je bent hier zo weer opgenomen in de andere wereld,schrijf je vandaag op hotmail,liefs van O en O ++

• 04 Mei 2013 - 06:59

Alyssa :

Klinkt weer allemaal gezellig! Het is nu idd jou buurt hehe dus kom maar op^^ <3

• 05 Mei 2013 - 20:14

Paul:

geniet er nog even van de laatste daagjes en tot snel :)! xxx

• 07 Mei 2013 - 22:21

Marian:

Lieve Nine!
    Toch nog even iets op deze site zetten, waarschijnlijk voor de laatste keer want je bent bijna thuis!
    Wat hebben we genoten van al je verhalen de afgelopen maanden.
    Bedankt dat je ons hebt mee laten reizen!
    Dikke kus en tot snel
    Arjen